counter create hit
هنرهای نمایشی تئاتر ادبیات و اندیشه اخبار فرهنگ و هنر

نظر ها:

مطالب مرتبط:

آثار راه یافته به بخش رقابتی «کوتاهِ کوتاه» جشنواره فیلم گلوب ۲۰۱۸ معرفی شدند

ساعت: 12:00 منتشر شده در مورخ: 1396/11/30 شناسه خبر: 1315761 هیئت گزینش جشنواره بین‌المللی فیلم بی‌کلام گل ...

«کشتی پهلو گرفته» آنی دارد که بر صدر روح و جان مخاطب می نشیند

به گزارش خبرنگار مهر، تجار در ابتدای این گفتگو با پدرام پاک آیین نظریه پرداز ادبی برنامه «چشم شب روشن»، اظهار کرد: زنان به خاطر احساسات ژرف و تجربه یگانه مادر شدن، همچنین نوع نگاه، نگرش ویژه و خاص و تخیل قوی که دارند ...

مجموعه ویدیوهای نقدهای تصویری امیر قادری بر فیلم های جشنواره سی و ششم: از

مجموعه ویدیوهای نقدهای تصویری امیر قادری بر فیلم های جشنواره سی و ششم: از "به وقت شام" و "مصادره، تا "تنگه ابوقریب"، و "مغزهای کوچک زنگ‌زده"

کافه‌سینما | مجموعه ویدیوهای نقدهای تصویری امیر قادری بر فیلم های جشنواره سی و ششم: از "به وقت شام" و "مصادره، تا "تنگه ابوقریب"، و "مغزهای کوچک زنگ‌زده" ...

استقبال سوئدی ها از «۲۴ فریم» عباس کیارستمی

استقبال سوئدی ها از «۲۴ فریم» عباس کیارستمی

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فیلم «24 فریم» آخرین ساخته زنده‌یاد عباس کیارستمی کارگردان سرشناس سینمای ایران و جهان؛ در بخش غیررقابتی سینمای بین‌الملل در چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم یوتوبوری (گوتبورگ) Goteborg در سوئد روی پرده رفت و مورد استقبال تما ...

تجلیل از کارمندی که فوت کرده است

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «تقدیر» درباره مدیری در اداره ای است که تصمیم می گیرد از یکی از کارمندان خوب که دیگر آنجا کار نمی کند تجلیل کند اما به او اطلاع می دهند که این کارمند فوت کرده است. بخشی از دیالوگ‌های این نمایش را در زیر می خوانید و می‌توانید ن ...

آغاز رای گیری نهایی جوایز سینمایی اسکار

مهلت یک هفته‌ای اعضای آکادمی اسکار برای رای‌دهی و انتخاب برندگان نهایی نودمین دوره جوایز سینمایی اسکار آغاز شد. به گزارش ایسنا به نقل از سایت رسمی جوایز سینمایی اسکار، مهلت رای‌دهی اعضای آکادمی اسکار در ۲۴ شاخه ...

واکنش محسن رضایی به بی ادبی نتانیاهو به ظریف

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: ایران پیشرفته‌ترین پرنده بدون سرنشین آمریکا را فرود آورد، اما هیچ‌وقت نمایش تبلیغاتی به راه نینداخت. سردار سرتیپ پاسدار احمد وحیدی رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی و وزیر اسبق دفاع درباره نمایش مضحک بنیامی ...

گزارشگر های نبرد اسیایی سرخابی ها مشخص شدند

گزارشگر های نبرد اسیایی سرخابی ها مشخص شدند

گزارشگران دو بازی امروز استقلال و پرسپولیس در لیگ قهرمانان تعیین شد. به گزارش ایلنا، در دومین روز از هفته دوم لیگ قهرمانان آسیا امشب با ۲ دیدار حساس استقلال و پرسپولیس مواجه هستیم.   پرسپولیس از ساعت ۱۹ در قطر به مصاف السد می‌رود و ...

فیلمی از مراسم داخلی دراویش

( هشدار: فیلم دارای صحنه های ناراحت کننده است و برای کودکان مناسب نیست)

تاکید عون بر حمایت از وحدت عراق در دیدار با العبادی

تاکید عون بر حمایت از وحدت عراق در دیدار با العبادی

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از شبکه تلویزیونی السومریه نیوز، دفتر حیدر العبادی نخست وزیر عراق در بیانیه ای اعلام کرد: العبادی در جریان ملاقات ژنرال میشل عون رئیس جمهور لبنان و هیئت همراه با وی، تقویت روابط دو جانبه در س ...

رئیس ایفلا به ایران می آید

رئیس ایفلا به ایران می آید

گلوریا پرز سالمرون رئیس فدراسیون بین المللی انجمن‌ها و موسسات کتابداری (ایفلا) به دعوت سازمان اسناد و کتابخانه ملی برای حضور در ویژه برنامه هشتادمین سال تاسیس آن پاسخ مثبت داد. به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مظفر پاسدارشیرازی دبیر این ...

منع ورود سازندگان فیلم نامزد اسکار به آمریکا

عوامل مستند نامزد اسکار «آخرین مردان در حلب» به سبب محدودیت‌های مهاجرتی «ترامپ» قادر نخواهند بود در مراسم پایانی جوایز سینمایی اسکار حضور یابند. به گزارش ایسنا به نقل از هالیوود ریپورتر، امسال نیز همچون سال گذشت ...

٩ شوک بزرگ به بازار ارز

روزنامه شرق نوشت: «بمب؛ یک عاشقانه» فیلمی از پیمان معادی بود که امسال در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد. داستان این فیلم در سال‌های جنگ و در روزهای «جنگ شهرها» می‌گذرد که در آن بیش از ١٣٠ موشک رژیم بعث در مدت ...

شرایط شرکت در «نمایش های بازار بین الملل» جشنواره جهانی فیلم فجر

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری آنا از ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، آتوسا قلم‌فرسایی مسئول دبیرخانه فیلم های ایرانی سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر اعلام کرد: جشنواره جهانی فیلم فجر پس از دو دوره برگزاری منظم نمایش های بازار و استقبال مهمان ...

برنامه مجلس برای حمایت جدی از انرژی های تجدیدپذیر

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: برای این‌که بتوانیم تمام عوارضی را که مشترکان در راستای حمایت از انرژی‌های تجدیدپذیر پرداخت می‌کنند از معبر سازمان برنامه و بودجه عبور دهیم، تمام تلاش خود را خواهیم کرد و برای این مهم اهرم‌های نظ ...

تشکیل کارگروه بررسی وضعیت پیشرفت علمی کشور

به گزارش خبرگزاری آنا، مخبر دزفولی، در پایان این نشست و در تشریح دستور این جلسه طی سخنانی گفت: متعاقب تصمیم تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص توجه بیشتر به جهش و پیشرفت علمی کشور و راه حل‌ها و شاخص‌های ارتقاء و تسریع در این پیشرفت، جلسه‌ای با حضور مسئولان محت ...

نکته! این مطلب توسط هوش مصنوعی ایجاد شده است. لطفا نظر خود را در رابطه به این مطلب در صفحه تماس با ما در میان بگذارید.

سحر و جادو نشان می دهد با "الیور زمان"

جادوی نمایش با «الیور توئیست»

نمایش "الیور" با الهام از رمان معروف چارلز دیکنز با آقای کوهستانی و به کارگردانی حسین (ع) واحد اجرا می شود, اثرات یک ویژگی خاص قابل بحث است. معلوم است که این شیوه از موسیقی تئاتر انجام شده در این سبک و شیوه ای از اجرای نوعی از تئاتر سحر و جادو (سحر و جادو تئاتر). این نشان می دهد ویژگی های بسیار هیجان انگیز و خاص محل بحث و تحلیل دارد که در این محل به اختصار به دو بخش از صفحه. بازی تبدیل رمان از داستان و نمایشنامه احتمالا چیزی ساده فکر می کنم اما در این فرآیند نو و ایجاد اثر مستقل کار سخت دشوار است. البته فارغ از خود رمان معروف چارلز دیکنز، تاثیر فیلم موزیکال «الیور» به کارگردانی کارول رید باعث شده است محمدرضا کوهستانی به عنوان دراماتورژ به روایت اصل داستان، بدون لایه‌های دیگر اثر اکتفا کند. در تبدیل یک اثر از یک ژانر به گونه دیگر، باید  سبک و ساختار و نوع پرداخت دگرگونه شود. محمدرضا کوهستانی کار دراماتورژی یک رمان مشهور و این روند تغییر را به دوش کشیده است و نمایشنامه او اثری مستقل با زبان ساده و روان و روایت قابل باور در داستان و شخصیت‌پردازی است. دیالوگ‌های موجز نمایشنامه نمونه بسیار خوبی از اختصار در تبدیل گفت‌وگوی رمان به دیالوگ است. به ظاهر این تبدیل باید کاری سهل باشد اما هنر نویسنده در درک و دریافت مضمون و معنای گفتار و روایت و داستان باعث شده زبان درست و روانی در نمایشنامه خلق شود. در تحلیل ارزش نمایشنامه و کار دراماتورژی محمدرضا کوهستانی، معرفی کاراکترها و پیش بردن داستان در دیالوگ شخصیت‌های بیل سایکس و نانسی و یا دیالوگ فاگین شکل گرفته که ایجاز و اختصار در آن قابل تقدیر است. علاقه محمدرضا کوهستانی در خلق فانتزی و رویا در این نمایشنامه و بازخوانی او به ظهور رسیده و کار خوب او در خلاصه کردن و انتخاب بخش‌های اصلی رمان بسیار خوب است. اما نباید فراموش کرد که زبان موزیکال نمایشنامه یک ویژگی دیگر اثر است که فرصت محدود و دشواری را به نویسنده می‌دهد که در شعر و ترانه‌های نمایشنامه و دیالوگ‌ها نمود دارد. اشعار نمایشنامه به زبان ساده و جنبه‌های دراماتیک است. شعر نمایشی خاصیت خاص خود را به عنوان گفتار در نمایشنامه دارد که ساد‌گی به عنوان قابلیت اشعار نمایشنامه باعث شده نمایش «الیور توئیست» با فانتزی خود حتی برای مخاطبان کودک و نوجوان هم قابل درک و باور باشد. این ویژگی وقتی قهرمان اثر یک کودک باشد یک ماهیت اساسی و واقعی است اما حذف خیلی از بخش‌های رمان باعث شده نمایشنامه فاقد پیچیدگی معنایی شود. نمایشنامه در شکل فعلی اثری اجتماعی شده که نمی‌خواهد غیر از روایت یک داستان با موضوع اجتماعی و عشق و نفرت لایه‌های دیگری از زندگی را عیان کند و این ویژگی «تئاتر موزیکال» است. سبک و شیوه‌ای دراماتیک که مخاطب را در معرض اثری قابل درک و باور به دور از پیچیدگی معنایی و یا فلسفه‌بافی قرار می‌دهد. آرماندو لانوچی (نویسنده و کمدین) درباره آثار چارلز دیکنز می‌گوید: «دیالوگ‌های چارلز دیکنز ریتم دارند و در عین عامیانه بودن سطحی نیستند.» این ویژگی که لانوچی به آن اشاره دارد در نگاه مستقیم محمدرضا کوهستانی به عنوان نویسنده جاری است. نمایش «الیور توئیست» می‌خواهد یک داستان اجتماعی درباره سرگذشت یک کودک را که از یتیم‌خانه فرار می‌کند به زبان طنز و فانتری با لایه‌های پیچیده زندگی شهری که شاید نمادی از وضعیت اجتماعی از فاصله طبقات مختلف باشد تصویر کند. نمایش «الیور توئیست» در متن و اجرا از آغاز تکلیف خود را معلوم کرده و می‌خواهد اثری برای نمایش یک موضوع اجتماعی باشد که در آن لایه‌های زیادی از عشق و نفرت در بطن جامعه وجود دارد و برای این کار زبان ساده و شاعرانه و طنز و خیال و دنیای کودکی را دنبال می‌کند. کارگردانی مهم‌ترین قابلیت و هنر حسین پارسایی در کارگردانی نمایش «الیور توئیست» فضاسازی نمایشی (Dramatic space)  است. ریتم، حرکت، طراحی، نور و هیجان در کنار یک عامل اصلی با عنوان موسیقی ترکیبی چشم‌نواز از نمایش موزیکال «الیور توئیست» ایجاد کرده که مخاطب را در فضای نمایش غرق می‌کند. هماهنگی و هارمونی خاص نمایش در تلفیق حرکت، موسیقی و صحنه ایجاد شده که اتمسفر نمایش را پر از هیجان و تاثیر می‌کند. نمایش برای مخاطب پیچیدگی در فهم و ارتباط ندارد و دلیل آن این است که در کارگردانی نمایش تصویر و داستان قابل فهم و معرفی شخصیت‌ها قرار است مخاطب را با فضای یک اثر شناخته شده روبرو کند. این قابلیت اقتباس و بازخوانی یک رمان معروف به نمایش هویت داده و مخاطبی که رمان را نخوانده و یا فیلم کار را ندیده است می‌تواند  ارتباط خوب و درستی با نمایش برقرار کند. تجربه حسین پارسایی بعد از سال‌ها کارگردانی باعث شده که از عناصر و عوامل صحنه به درستی استفاده شود. در طراحی صحنه سهیل دانش‌اشراقی فضایی متحرک و متنوع و هیجان‌انگیز با استفاده از همه عناصر مختلف ایجاد کرده که نتیجه آن طراحی چشم‌نواز و رویایی است. رنگ، نور، حجم، ارتفاع، شکل و حتی دوری و نزدیکی صحنه‌ای که می‌بینیم با یک هارمونی دقیق طراحی شده است. در طراحی حرکات هم نوعی سادگی و ریتم موج می‌زند که با وجود تعدد بازیگران و گروه حرکت نظم و هماهنگی را به رخ می‌کشد. موسیقی نمایش اما در کنار طراحی صحنه در موفقیت نمایش سهم زیادی دارد. اجرای موسیقی لیونل بارت توسط گروه ارکستر در بافت و فضای نمایش چنان عجین شده که در طول اجرای نمایش شنیدن و دیدن را به یگانگی در اثری نمایشی تبدیل کرده است. بازی قابل باور بازیگران، گریم هنرمندانه، طراحی نور و صدای نمایش و طراحی لباس که هویت تاریخی نمایش را برای ما تلقی می‌کند باعث شده با تصاویر زیبای نمایشی و شکوه صحنه نمایش «الیور توئیست» را اثری از نوع تئاتر جادو (Magic Theater) بدانیم که در سالن‌های بزرگ جهان اجرای این نوع نمایش بسیار متداول است که اقبال عمومی نشان از نیاز به این نوع نمایش را نشان می‌دهد. قابلیت نمایش «الیور توئیست» آنچنان است که نیاز به این حجم از تبلیغات ندارد ولی شاید گروه نمایشی در گام اول از اجرای یک نمایش موزیکال برای گریز از تردید استقبال مخاطب به سمت این شیوه رفته است. آن‌چه اهمیت دارد نمایش «الیور توئیست» با قابلیت‌های زیاد خود اثری قابل احترم است که مخاطب را راضی می‌کند. باید برای اجرای این نمایش باشکوه به گروه اجرایی تبریک گفت و حالا که اقبال عمومی در اجرای این نمایش شکل گرفته امیدوارم از این نوع آثار نمایشی باز هم اجرا شود. 57242